Hoppa till innehållet

Varukorg

Din varukorg är tom

Användarvillkor

Denna webbplats drivs av Sundberg Mode. På webbplatsen avser termerna ”vi”, ”oss”, ”vår” och ”operatör” Sundberg Mode. Sundberg Mode tillhandahåller denna webbplats, inklusive all information, alla verktyg och tjänster som finns här, till dig som användare, under förutsättning att du accepterar samtliga villkor, policys och meddelanden som anges här.

Genom att få åtkomst till vår webbplats och/eller köpa något från oss, samtycker du till vår ”Tjänst” och förbinder dig att följa följande villkor (”Användarvillkor”, ”Villkor”), inklusive ytterligare villkor och riktlinjer som hänvisas till här och/eller finns tillgängliga via hyperlänk. Dessa villkor gäller för alla användare av webbplatsen, utan begränsning för besökare, leverantörer, kunder, återförsäljare och/eller innehållsbidragare.

Läs dessa villkor noggrant innan du använder vår webbplats. Genom att besöka eller använda någon del av webbplatsen samtycker du till att vara bunden av villkoren. Om du inte accepterar alla villkor i detta avtal får du inte använda webbplatsen eller någon tjänst. Om dessa villkor anses vara ett erbjudande är godkännandet uttryckligen begränsat till dessa villkor.

Alla nya funktioner eller verktyg som läggs till i butiken omfattas också av villkoren. Du kan när som helst läsa den senaste versionen av villkoren på denna sida. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av villkoren genom att publicera uppdateringar och/eller ändringar på vår webbplats. Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera sidan för ändringar. Genom att fortsätta använda webbplatsen efter publicerade ändringar accepterar du dessa.

Vår butik hostas av Shopify Inc. som tillhandahåller e-handelsplattformen som gör det möjligt för oss att sälja produkter och tjänster till dig.

Genom att godkänna villkoren intygar du att du har uppnått myndig ålder i den stat/provins där du bor, eller att du har uppnått myndig ålder och har gett oss tillåtelse att låta minderåriga som du ansvarar för använda webbplatsen.

Du får inte använda våra produkter för olagliga eller obehöriga syften och får inte, i samband med användningen av Tjänsten, bryta mot lagar i din jurisdiktion (inklusive men inte begränsat till upphovsrättslagar).

Du får inte överföra maskar, virus eller någon kod av destruktiv natur.

Ett brott mot eller en överträdelse av något av villkoren kan leda till omedelbar uppsägning av dina Tjänster.

Vi förbehåller oss rätten att neka service till vem som helst, när som helst, av vilken anledning som helst.

Du förstår att ditt innehåll (exklusive kreditkortsuppgifter) kan överföras okrypterat och kan innebära (a) överföring via olika nätverk och (b) ändringar för att anpassas till tekniska krav hos anslutna nätverk eller enheter. Kreditkortsuppgifter krypteras alltid vid överföring över nätverk.

Du samtycker till att inte reproducera, duplicera, kopiera, sälja, återförsälja eller exploatera någon del av Tjänsten, användningen av Tjänsten eller åtkomsten till Tjänsten eller någon kontakt på webbplatsen genom vilken Tjänsten tillhandahålls, utan vårt uttryckliga skriftliga medgivande.

Rubrikerna i detta avtal används endast för bekvämlighet och begränsar eller påverkar inte villkoren.

ARTIKEL 1 – DEFINITIONER

I dessa villkor gäller följande definitioner:

  • Ångerfrist (cooling-off period): den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt.

  • Konsument: en fysisk person som inte handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten och som ingår ett distansavtal med näringsidkaren.

  • Dag: 2024-01-01.

  • Löpande transaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster där leverans- och/eller köpåtaganden är fördelade över tid.

  • Beständigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är personligt riktad till honom/henne på ett sätt som möjliggör framtida referens under en tid som är anpassad till informationens syfte och som tillåter oförändrad återgivning.

  • Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att frånträda distansavtalet inom ångerfristen.

  • Näringsidkare: den fysiska eller juridiska person som på distans erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter.

  • Distansavtal: ett avtal som ingås inom ramen för ett system som organiserats av näringsidkaren för distansförsäljning av produkter eller tjänster, där en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalets ingående.

  • Medel för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå avtal utan att konsument och näringsidkare samtidigt befinner sig i samma lokal.

  • Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för näringsidkaren.

ARTIKEL 2 – NÄRINGSIDKARENS IDENTITET

  • Webbplatsens namn: Sundberg Mode

  • Företagsnamn: Vogue Zürich

  • Adress: Norma 43, Capelle aan den IJssel, 2907WK, Nederländerna

  • E-post: kundtjanst@sundbergmode.se

  • Telefonnummer: +31 6 19096534

  • Kontaktformulär: Här

  • Momsnummer: 83683569

  • Momsregistreringsnummer: NL003857989B98

  • Kundtjänst: Vardagar 09:00–17:00

  • Svarstid: Vi svarar normalt inom 24 timmar på vardagar.

ARTIKEL 3 – TILLÄMPLIGHET

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal och beställning mellan näringsidkaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås ska texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt ska det innan distansavtalet ingås anges var villkoren kan läsas hos näringsidkaren och att de kostnadsfritt skickas till konsumenten på dennes begäran.

Om distansavtalet ingås elektroniskt kan, i motsats till föregående stycke, texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagra dem på ett beständigt medium. Om detta inte är rimligen möjligt ska det innan avtalet ingås anges var villkoren kan läsas elektroniskt och att de på begäran skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.

Om särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje stycket tillämpas i motsvarande mån, och vid motstridiga villkor får konsumenten alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig.

Om en eller flera bestämmelser i dessa villkor är ogiltiga eller ogiltigförklaras ska avtalet i övrigt gälla och den berörda bestämmelsen ersättas utan dröjsmål genom överenskommelse med en bestämmelse som så långt som möjligt motsvarar syftet med den ursprungliga.

Situationer som inte omfattas av dessa villkor ska bedömas i enlighet med villkorens anda.

Oklarheter om tolkning eller innehåll i en eller flera bestämmelser ska tolkas i enlighet med villkorens anda.

ARTIKEL 4 – ERBJUDANDET

Om ett erbjudande har begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.

Erbjudandet är frivilligt; näringsidkaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen ska vara tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om bilder används ska dessa vara en sanningsenlig återgivning. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet är inte bindande.

Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller hävning.

Produktbilderna är en sanningsenlig återgivning. Näringsidkaren kan inte garantera att visade färger exakt motsvarar produktens faktiska färger.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som följer av att acceptera erbjudandet, särskilt:

  • priset, exklusive tullklareringsavgifter och importmoms; dessa extra kostnader står kunden för. Post-/kurirtjänst tillämpar särskilda regler vid import inom EU och tar ut moms (och ev. tullklareringsavgifter) av mottagaren;

  • eventuella fraktkostnader;

  • hur avtalet ingås och vilka steg som krävs;

  • om ångerrätt gäller eller inte;

  • betalningssätt, leverans och fullgörande;

  • tidsfrist för att acceptera erbjudandet och/eller hur länge priset garanteras;

  • kostnader för distanskommunikation om dessa avviker från normal taxa;

  • om avtalet arkiveras efter ingående och hur konsumenten i så fall kan ta del av det;

  • hur konsumenten före avtalets ingående kan kontrollera och vid behov korrigera inmatade uppgifter;

  • andra språk än nederländska på vilka avtalet kan ingås;

  • uppförandekoder som näringsidkaren följer och hur konsumenten kan ta del av dem;

  • minsta avtalstid vid tidsbestämt avtal.
    (Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, material.)

ARTIKEL 5 – AVTALET

Med förbehåll för punkt 4 sluts avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller villkoren.

Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet elektroniskt. Så länge bekräftelse inte har skett kan konsumenten häva avtalet.

Vid elektroniskt ingånget avtal ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda elektronisk dataöverföring och säkerställa en trygg internetmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska lämpliga säkerhetsåtgärder vidtas.

Näringsidkaren får inom lagens ramar kontrollera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser samt andra fakta och omständigheter som är relevanta för ett ansvarsfullt distansavtal. Om skäl finns att inte ingå avtal får beställning avvisas eller särskilda villkor ställas.

Näringsidkaren ska tillhandahålla konsumenten följande information tillsammans med varan/tjänsten, skriftligen eller på annat beständigt medium:

  1. kontaktadress dit klagomål kan skickas;

  2. villkor och tillvägagångssätt för att utöva ångerrätten, eller tydligt besked om att ångerrätt är undantagen;

  3. information om garantier och eftermarknadsservice;

  4. den information som avses i artikel 4.3, om den inte redan givits före avtalets ingående;

  5. villkor för uppsägning om avtalet löper längre än ett år eller tills vidare.

Vid löpande avtal gäller ovanstående endast vid första leveransen.

Varje avtal ingås med förbehåll för tillräcklig tillgång till aktuella produkter.

ARTIKEL 6 – ÅNGERRÄTT

Vid köp av produkter har konsumenten rätt att utan angivande av skäl frånträda avtalet inom 14 dagar från den dag då produkten mottogs av konsumenten eller en av konsumenten i förväg utsedd person.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt och endast packa upp eller använda den i den omfattning som krävs för att bedöma varan. Om ångerrätten utnyttjas ska produkten med alla tillbehör och om möjligt i originalskick och originalförpackning returneras enligt skäliga och tydliga instruktioner från näringsidkaren.

Om konsumenten vill utnyttja ångerrätten ska detta meddelas näringsidkaren inom 14 dagar från mottagandet (skriftligt/e-post). Efter anmälan ska varan returneras inom 14 dagar. Konsumenten ska kunna visa att varan skickats i tid (t.ex. med inlämningskvitto).

Om konsumenten inte meddelat att ångerrätten utnyttjas eller inte returnerat varan inom föreskrivna frister, är köpet bindande.

ARTIKEL 7 – KOSTNADER VID ÅNGER

Om konsumenten utnyttjar ångerrätten står konsumenten för returfrakten.

Om konsumenten betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta så snart som möjligt, senast inom 14 dagar efter ånger, under förutsättning att varan har mottagits eller att det finns bevis för fullständig retur.

ARTIKEL 8 – UNDANTAG FRÅN ÅNGERRÄTT

Näringsidkaren kan undanta ångerrätten för följande produkter om detta tydligt angetts i erbjudandet eller i god tid före avtalets ingående:

  1. varor som tillverkats enligt konsumentens specifikation;

  2. varor med tydligt personlig prägel;

  3. varor som av sin natur inte kan returneras;

  4. varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla;

  5. varor vars pris är beroende av finansiella marknadsfluktuationer som näringsidkaren inte kan påverka;

  6. enskilda tidningar och tidskrifter;

  7. ljud-/bildinspelningar och programvara där förseglingen brutits;

  8. hygienartiklar där förseglingen brutits.

Ångerrätten kan undantas för tjänster som:

  1. avser logi, transport, catering eller fritidsaktiviteter på bestämd dag/period;

  2. påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpt ut;

  3. avser vadslagning och lotterier.

ARTIKEL 9 – PRIS

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser under den angivna giltighetstiden, inklusive p.g.a. momsändringar.

Trots föregående stycke kan produkter/tjänster vars priser är knutna till finansiella marknader och som vi inte kan påverka erbjudas till rörliga priser. Detta och att priserna är vägledande ska framgå av erbjudandet.

Prisökningar inom tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lagbestämmelser. Prisökningar efter tre månader är endast tillåtna om detta avtalats och: (1) de följer av lagbestämmelser, eller (2) konsumenten har rätt att säga upp avtalet per det datum prisökningen träder i kraft.

Leveransort enligt artikel 5.1 i 1968 års mervärdesskattelag är det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leverans utanför EU. Post/kurir debiterar då importmoms/tullklareringsavgifter av kunden. Följaktligen debiteras ingen moms av näringsidkaren.

Alla priser reserveras för tryckfel. Vi ansvarar inte för följder av tryck- och skrivfel; vid sådana fel är vi inte skyldiga att leverera till felaktigt pris.

ARTIKEL 10 – ÖVERENSSTÄMMELSE OCH GARANTI

Näringsidkaren garanterar att produkter/tjänster överensstämmer med avtalet, specifikationerna i erbjudandet, rimliga krav på användbarhet samt gällande lagar och förordningar vid avtalets ingående. Om avtalat garanteras även lämplighet för annat än normalt bruk.

Garanti från näringsidkare/tillverkare/importör påverkar inte de lagstadgade rättigheter konsumenten har.

Felaktiga eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen inom 14 dagar från leverans. Retur ska ske i originalförpackning och i nyskick.

Garanti­perioden motsvarar fabriksgarantin. Näringsidkaren ansvarar dock aldrig för produktens slutliga lämplighet för enskilt ändamål eller för råd kring användning.

Garantin gäller inte om:

  • konsumenten själv eller genom tredje man reparerat/ändrat produkten;

  • produkten utsatts för onormala förhållanden, hanterats vårdslöst eller i strid med instruktionerna;

  • felet helt eller delvis beror på statliga regler kring materialens natur/kvalitet.

ARTIKEL 11 – LEVERANS OCH UTFÖRANDE

Näringsidkaren iakttar största noggrannhet vid mottagning och utförande av beställningar.

Leveransadress är den adress konsumenten uppgett.

Med iakttagande av artikel 4 utförs accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, om inte längre leveranstid avtalats. Vid försening eller om order inte kan fullföljas helt/delvis informeras konsumenten senast 30 dagar efter beställning; konsumenten har då rätt att kostnadsfritt häva avtalet och erhålla eventuell ersättning.

Vid hävning enligt ovan återbetalar näringsidkaren snarast, senast inom 30 dagar. Om leverans är omöjlig försöker näringsidkaren leverera ersättningsvara; detta anges tydligt senast vid leverans. Ångerrätten kan inte uteslutas för ersättningsvaror. Returkostnader för ersättningsvaror betalas av näringsidkaren.

Risken för skada/förlust ligger på näringsidkaren fram till leverans till konsumenten eller föranmäld representant, om inte annat avtalats.

ARTIKEL 12 – AVTAL PÅ TID: LÖPTID, UPPSÄGNING OCH FÖRLÄNGNING

Uppsägning
Konsumenten har rätt att när som helst säga upp tillsvidareavtal för regelbunden leverans av varor/tjänster med iakttagande av avtalade uppsägningsregler och en uppsägningstid om högst en månad.

Tidsbestämda avtal för regelbunden leverans kan sägas upp till periodens slut enligt samma principer (uppsägningstid högst en månad).

Uppsägning ska kunna göras när som helst, på samma sätt som avtalet ingicks, och med samma uppsägningstid som näringsidkaren tillämpar för sig själv.

Förlängning
Tidsbestämda avtal för regelbunden leverans av varor/tjänster får inte förlängas automatiskt för bestämd tid, med undantag för dagstidningar/veckotidningar i max tre månader om konsumenten kan säga upp dem med en månads uppsägningstid.

Förlängning på obestämd tid är möjlig endast om konsumenten när som helst kan säga upp med högst en månads uppsägningstid (tre månader vid leverans mer sällan än en gång i månaden av dag-/veckotidningar).

Introduktionsabonnemang för dag-/veckotidningar förlängs inte automatiskt utan upphör vid periodens slut.

Löptid
För avtal längre än ett år får konsumenten säga upp efter ett år med uppsägningstid högst en månad, om inte sakliga skäl talar emot uppsägning före avtalstidens slut.

ARTIKEL 13 – BETALNING

Om inte annat avtalats ska belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter start av ångerfristen enligt artikel 6.1. Vid tjänsteavtal börjar perioden när konsumenten mottagit bekräftelsen.

Konsumenten ska omedelbart rapportera felaktigheter i angivna betalningsuppgifter.

Vid utebliven betalning har näringsidkaren rätt, med iakttagande av lag, att ta ut skäliga och i förväg kommunicerade kostnader.

ARTIKEL 14 – KLAGOMÅL

Klagomål rörande avtalets fullgörande ska lämnas in komplett och tydligt beskrivna inom 7 dagar efter att felet upptäckts.

Klagomål besvaras inom 30 dagar från mottagandet. Om längre handläggningstid krävs skickas bekräftelse och besked om när ett utförligt svar kan väntas.

Om klagomål inte kan lösas i samförstånd uppstår en tvist som omfattas av tvistlösningsförfarande.

Ett klagomål befriar inte konsumenten från skyldigheten att fullgöra sina förpliktelser, om inte näringsidkaren skriftligen medger det.

Om ett klagomål bedöms befogat ersätter eller reparerar näringsidkaren varan utan kostnad.

ARTIKEL 15 – TVISTER

Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa villkor lyder uteslutande under nederländsk rätt. Detta gäller även om konsumenten är bosatt utomlands.

ARTIKEL 16 – PERSONUPPGIFTER

Överföring av personuppgifter via butiken regleras av vår dataskyddspolicy. Se vår integritetspolicy.

ARTIKEL 17 – FEL, ORIKTIGHETER OCH UTELÄMNANDEN

Information på vår webbplats eller i Tjänsten kan ibland innehålla stavfel, felaktigheter eller utelämnanden relaterade till produktbeskrivningar, priser, kampanjer, erbjudanden, frakt, leveranstider och tillgänglighet. Vi förbehåller oss rätten att korrigera fel, ändra eller uppdatera information eller annullera beställningar om information i Tjänsten eller på relaterad webbplats är felaktig när som helst utan föregående meddelande (även efter att du lagt din beställning).

Vi är inte skyldiga att uppdatera, modifiera eller förtydliga information i Tjänsten eller på relaterad webbplats, inklusive prisinformation, annat än när lag kräver det. Att ett datum för uppdatering/uppfräschning anges innebär inte att all information har ändrats eller uppdaterats.

ARTIKEL 18 – ÄNDRINGAR AV VILLKOR

Du kan när som helst se den senaste versionen av villkoren på denna sida.

Vi förbehåller oss rätten att efter eget gottfinnande uppdatera, ändra eller ersätta delar av villkoren genom att publicera ändringar på webbplatsen.

Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera ändringar. Genom att fortsätta använda webbplatsen eller Tjänsten efter publicerade ändringar godkänner du dessa.

ARTIKEL 19 – CESOP

Med anledning av åtgärder från och med 2024 rörande ändringen av 1968 års mervärdesskattelag (”Wet implementatie Richtlijn betalingsdienstaanbieders”) och införandet av CESOP (Central Electronic System for Payment Information) kan betalningstjänstleverantörer registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.

Information om företaget

  • Webbplatsens namn: Sundberg Mode

  • Företagsnamn: Vogue Zürich

  • Adress: Norma 43, Capelle aan den IJssel, 2907WK, Nederländerna

  • E-post: kundtjanst@sundbergmode.se

  • Telefonnummer: +31 6 19096534

  • Kontaktformulär: Här

  • Momsnummer: 83683569

  • Momsregistreringsnummer: NL003857989B98

  • Kundtjänst: Måndag–fredag 09:00–17:00

  • Svarstid: Vi svarar normalt inom 24 timmar på vardagar.